WIWITANIPUN RINGGIT
![]() |
sumber foto: jbbudaya.jogjabelajar.org |
Miturut para ahli budaya ugi panemunipun para ahli arkeologi ingkangwonten ing
Negari Indonesia, kesenian ringgit punika estunipun sampun wonten wiwit rumiyin, rikala
taksih jaman kina, inggih punika jaman sadèrèngipum wonten agama Hindu-Budha. Ing jaman
punika ingkang dipunwastani ringgit sampun wonten ing Negari Indonesia. Dados ringgit punika
inggih kabudayan asli Negari Indonesia.Wekdal punika, seni ringgit taksih wonten
gegayutanipun kaliyan kapitadosan animisme ingkang taksih dipunanut para leluhuring
bangsa Indonesia.
Miturut kapitadosan animisme, ruh leluhur saged dipunagem kanggé sarana nyenyuwun
kamulyan saha pangayoman gesanging manungsa. Kosok wangsulipun ruh kalawau ugi saged
ndadosaken cilakanipun manungsa. Pramila, rikala semanten, menawi wonten pikajengan
nyenyuwun pitululungan dhumateng ruh para leluhur, lajeng dipunwontenaken upacara ritual
kadosdéné wilujengan, ingkang ngendikanipun saged nimbali ruh para leluhur ingkang sampun
sami séda. Upacara ritual kalawau dipunwontenaken kanthi cara ngawontenaken pagelaran
ringgit. Kinten-kinten wiwitanpin warsa Masehi, kados ingkang dipuncariyosaken déning para
ahli sujarah, bilih bangsa Hindu saking India kathah ingkang dados imigran wonten Indonesia.
Sansaya dangu, purun boten purun ndadosaken éwahing kabudayan, salajengipun kabudayan
saking agami Hindu-Budha saged dipuntampi déning bangsa Indonesia.
Ing jaman punika, basa Sansekerta sampun dipunagem déning kalangan bangsawan
ingkang salajengipun mangaribawani basa asli Jawa saha basa Bali. Wonten jaman punika
seni ringgit déning bangsa Hindu dipunagem minangka sarana mekaraken saha medharaken
kabudayan Hindu kanthi lantaran cariyos Mahabharata utawi Ramayana. Kahanan kados
punika salajengipun ndadosaken budaya asli bangsa Indonesia nyawiji kaliyan budaya Hindu.
Kesenian ringgit ingkang sampun nyawiji kala wau njalari agama Hindu cepet anggènipun
sumrambah, rumesep saha dipuntampi déning masyarakat Indonesia.
Pramila ing salebitipun cariyos ringgit punika kathah pranatan kabudayan agama
Hindu. Miturut kitab Centhini dipunsebataken, wiwitanipun kesenian ringgit purwa punika
cinipta déning Raja Jayabaya saking Kediri. Kinten-kinten abad 10, Prabu Jayabaya nyipta
gegambaranipun ruh leluhur ingkang lajeng dipunserat ing rontal. Gegambaran kados punika
kalawau dipuntiru ing cariyos Ramayana, ingkang kaserat ing candi panataran Blitar. Prabu
Jayabaya remen sangetdhateng isinipun Ramayana amargi Prabu Jayabaya manembah dewa
Wisnu. Masyarakat ugi tasih pitados menawi Prabu Jayabaya panjalmaning utawi titisipun
Bethara Wishnu.
Nalika jaman KratonJénggala, kesenian wayang purwa dipunsampurnakaken wujudipun
kanthi èndah déning Raja Jénggala Radèn Panji Rawisrengga utawi Sri Suryawisesa. Kocaping
cariyos ringgit kalawau lajeng dipunklempakaken saha dipunsimpen salebeting
kothak ingkang èndah. Sesarengan punika ugi dipundamel pakem cariyos ringgit purwa ingkang
dipunpagelaraken rikala wonten upacara ingkang wigati ing kraton saha kanthi dhalang Sri
Suryawisesa.
Rikala jaman Majapahit kesenian ringgit punika langkung dipunsampurnakaken saha
dados sansaya èndah, sasampunipun paripurna anggènipun nyampurnakaken, ringgit lajeng
dipungulung dados setunggal. Ringgit ingkang wujudipun gulungan punika (menawi
dipunginakaken sajroning pagelaran kanthi cara dipunbèbèr) salajengipun dipunparinginama
wayang Bèbèr. Wiwit wonten wayang bèbèr punika, kesenian wayang lajeng dipunwedhar,
ngrambah medal saking lingkungan keraton. Wiwit saking punika masyarakat ing njawi
keraton saged ningali kaèndahanipun pagelaran kesenian wayang bèbèr.
Salajengipuning jaman pungkasaning Majapahit, pengaruh Agami Islam sampun wiwit
sumrambah ing tlatah Jawa. Déning parawali saha sunan, kesenian ringgit punika ugi
dipunagem kanggé sarana medharaken ajaran agami Islam. Kahanan kados punika njalari
kesenian ringgit katah éwah-éwahanipun, mliginipun bab wujudipun, kanggé ngicali
gegambaranipun manungsa ingkang wonten ing ringgit punika dipunicali, amargi wonten
agami Islam punika boten dipunparengaken saha ugi kanggé ngicali gegambaran ingkang
mujudaken agamaHindu. Ing jaman punika, wujudipun ringgit dipunéwahi, dipundamel saking
wacucal saha balung ingkang dipunwujudaken simbol supados gegambaranipun manungsa
dados samar. Pungkasanipun, ngantos jaman punika wujudipun ringgit namung arupi simbol-simbol gesangipun manungsa.
sumber : WIBAWA (Karangkum saking seratanipun RA. Sutini BA, kanthi éwah-éwahan sawetawis)
Komentar
Posting Komentar